Benjamin THOMAS
Ph.D. in Film Studies, currently teaching esthetics, history and theories of cinema
at the University of Lille-3, Lille, France

Contact : thomas_trope (at) yahoo.fr

 
Note : All of these texts were published in french.
 
Books

Le cinéma Japonais d'aujourd'hui, cadres incertains, Presses Universitaires de Rennes, 2009.

Takeshi Kitano, outremarge, Aléas, Lyon, 2007, 264 p.

 
Articles

« From a Shabby House to the Darkest Corners of the Cyberworld : the Places of the Uncanny in Contemporary Japanese Horror Films » in Rendez-vous avec la peur, n°2, Editions du Céfal, Liège, 2006, 10 p.

« The Vitality of Contemporary Japanese Cinema : Five Views of Japan at the 23rd BIFFF » in Rendez-vous avec la peur, n°2, Editions du Céfal, Liège, 2006, 9 p.

« Division and Uncertainty : Japanese film noir from Yasujiro Ozu to Shinji Aoyama » in Positif, n°567, mai 2008.

« The Unintelligible Gesture : The Horrific Body in Contemporary Japanese Horror Film » in CinémAction, 2008 (forthcoming).

« Europe-Japan : Cinema as Influence or Interaction ? » in Le Mensuel de l’Université, n°26, mai 2008
http://www.lemensuel.net/Europe-Japon-le-cinema-zone-d.html

« Land of the Dead » in Frank Lafond (ed.), George A. Romero, un cinéma crépusculaire, Editions Michel Houdiard, Paris, 2008.

« Dark Half » in Frank Lafond (ed.), George A. Romero, un cinéma crépusculaire, Editions Michel Houdiard, Paris, 2008.

« Georges Franju’s Judex : a Mineral Movie, an Imago of Feuillade » in CinémAction : « Le Mystère Franju », 2008 (forthcoming).

« Georges Franju’s The Demise of Father Mouret : The Stranglehold of Representation » in CinémAction : « Le Mystère Franju », 2008 (forthcoming).

Entries in the Dictionnary of Asian Cinema (Adrien Gombeaud, ed.), Editions Nouveau Monde, Paris, 2008 :
- « Asano Tadanobu »
- « Hiroshima »
« Japon »
« Kurosawa Kiyoshi »
« About Masumura (and Kierkegaard) »
« Mifune Toshirô »
« Miike Takashi »
« Miyazaki Hayao »
« Oguri Kôhei »
« Ryû Chishû »
« Sabu »
« Takahata Isao »
« Tsukamoto Shinya »
« Tokyo Story»
« Yoshida Kijû »

« Cinematic variation on a parable : The Return (2003) by Andreï Zviaguintsev » in Le Fils prodigue et les siens (XXe-XXIe siècles) : amour, violence et perversion (forthcoming).

 
Conferences

« An Opening in the Form of a Manifesto — License to Live (1998) by Kiyoshi Kurosawa », February 2007, University of Lille 3.

« Nobody’s Memory : Hiroshima and the Reflection on Modern Identity in Contemporary Japanese Cinema », March 2007, University of Lille 3.

« "I sometimes think that light is obscene" (Tatsumi Hijikata) », April 2009, University of Lille 3.

« Japanese Science-fiction Cinema and The Political Function of Art », July 2009, International Cultural Centre of Cerisy-La-Salle.

« The Peasant in Contemporary Japanese Cinema », November 2009, University of Toulouse, Sorèze Abbey.

 
 

"Il n'y a guère d'obstacle plus grand à la pénétration appronfondie des choses, c'est-à-dire à la véritable sagesse, que l'obligation constante de paraître un sage" - Arthur Schopenhauer

"La grande poésie, étant grande et étant poésie, ne peut pas ne pas vous enthousiasmer, donc, elle vous enthousiasme" - Witold Gombrowicz

"L'intérêt d'un film n'est pas d'avoir un "sens" mais de constituer un support pour de multiples lignes de sens" - Pierre Sorlin

"Certes je leur trouvais du charme à ces brillantes projections qui semblaient émaner d'un passé mérovingien et promenaient autour de moi des reflets d'histoire si anciens. Mais je ne peux dire quel malaise me causait pourtant cette intrusion du mystère et de la beauté dans une chambre que j'avais fini par remplir de mon moi au point de ne pas faire plus attention à elle qu'à lui-même. L'influence anésthésiante de l'habitude ayant cessé, je me mettais à penser, à sentir, choses si tristes." - Marcel Proust

"Je ne sais toujours pas ce qu'est le cinéma, mais je crois qu'il réside ou dans la jonction ou dans l'intervalle entre une scène et une autre scène, une séquence et une autre séquence, un plan et un autre plan." - Akira Kurosawa